Archive for the ‘Filem Kedah Tua’ Category

Tahukah anda nama Melaka sudah wujud sebelum parameswara? Perkongsian ini akan dimulakan dengan

  1. Siapa Saadi
  2. Asal usul Melaka

Kenal tak Saadi Shirazi? Mudah cerita kenal tak RUMI? Kira Saadi ni pemuisi Parsi yang lebih lama dari RUMI. Sedikit perkongsian siapa Saadi.

saadi

Abū-Muhammad Muslih al-Dīn bin Abdallāh Shīrāzī (Persian: ابومحمد مصلح‌الدین بن عبدالله شیرازی‎‎), lebih dikenali sebagai Saadi atau Saadi Shiraz, salah seorang pemuisi hebat Parsi. Beliau bukan sahaja terkenal di dalam negaranya, malah di barat juga.

Dilahirkan di Shiraz, Iran pada 1210 masihi. Ayahnya meninggal dunia sewaktu beliau masih kecil. Zaman remajanya sangat sukar dengan kemiskinan dan beliau meninggalkan kampong halaman demi mendapatkan pendidikan yang lebih baik. Beliau memasuki Universiti Nizamiyya, dan mempelajari undang2, sejarah, sastera, ilmu ketauhidan.

Atas penaklukan Mongol di Khawarezm, bermulalah episod pengembaraan beliau. Dan kebanyakannya dicatatkan di dalam puisinya. Merentasi kawasan tanah Parsi, Jerusalem, dan India. Beliau kembali semula ke Shiraz pada/sebelum 1257 Masihi.

Apa kena mengena Saadi dengan Melaka? Sewaktu rakan saya Maryam berkongsi teks terjemahannya, guru bahasa Parsi beliau berkongsi satu puisi Saadi yang menyebut Melaka? Saya yang teruja dengan perbualan mereka dengan pantas mulakan carian di Google. Saya jumpa teks ucapan duta Iran yang juga menyebutkan hal sama.

‘According to the historical documents in the books written by scholars in this region such as Hamzah Fansuri and Syammsuddin Sumatrani,.. elements of Persian mysticism and poetry have been translated into Malay language.Besides, traces of presence of Persians in the region were discovered some centuries ago engaging in trade in Lembah Bujang in the north and Melaka in the south. Saadi Shirazi (1210-1291 A.D.), the well-known Persian Poet, has composed a piece of poetry saying:  “ze taj malek zadehi dar melakh   shabi lali oftad dar sanglakh” referring to an incident when the ruby gem from the crown of  a Melakan prince fell to the stony ground… and at the end, a piece of advice given by the poet.Persian literature researchers believe that “Melakh” mentioned in the poem refers to Melaka which is now a historical city in Malaysia.

The sultanate of Melaka was well-known to receive many Persian merchants those days going there for trade. It is interesting to know that the impact of Persian literature on the sweet language of Malay was so deep that many Malay terms come from Persian root and more interesting is the fact that many words in Malay trade and business terminology have come from the Persian language such as saudagar, dewan, daftar, nakhoda and bandar. The Persian sentence: “nakhodayi pahlawan be sudagari az pars be Melaka shod” can be literally translated into Malay word by word: “sudah tiba nakhoda yang pahlawan dan daudagar dari parsi ke Melaka”.’

(http://fa.kualalumpur.icro.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=263&pageid=11753&newsview=665107)

Apa yang peliknya di sini?

Saadi punya pengembaraan sebelum dia pulang ke Shiraz adalah pada/sebelum tahun 1257 masihi.

Parameswara mula buka melaka sekitara 1400 masihi.

Bermakna? Melaka sudah wujud sebelum kedatangan Parameswara.

Korang pernah tanya diri sendiri tak waktu baca buku sejarah. Macam mana Parameswara nak bina kota Melaka kalau pengikut dia saja yang menghuni ‘bandar baru’. Kalau ikutkan cerita dalam sejarah, tengah hutan la, apa lah. Tiada ke kota waktu itu? dan tiba-tiba Pameswara namakan nama itu Melaka, sebab dari nama pokok yang dia berteduh tu. Pokok Melaka? Macam mana Pokok itu dapat nama? Siapa namakan pokok Melaka itu pula? Benda2 ini yang bermain dalam fikiran aku waktu aku baca buku sejarah.

Dan ada juga dalam buku sejarah nama lain bagi Melaka adalah Amalaka.

Pokok ini dianggap suci oleh penganut Hindu di mana Tuhan Vishnu dipercayai kekal di dalamnya. Pokok ini disembah di atas Amalaka Ekadashi. Apa benda pula Amalaka Ekadashi?

Amalaka Ekadashi atau Amalaki Ekadashi adalah hari suci Hindu yang disambut pada hari ke-11 (Ekadashi) antara Februari dan Mac. Pokok Amla adalah ritual menyembah untuk mendapatkan rahmat. Hari yang menandakan permulaan perayaan utama, festival Holi.

Dalam kepercayaan Hindu yang lain, Amla dikatakan berasal dari titik Amrit yang tercurah ke bumi secara tidak sengaja, kerana perjuangan menentang Rakshasaha(syaitan) selepas ksheera sagar Manthan. Dan dengan itu juga kepercayaan agama ini membuat dakwaan bahawa ia hampir menyembuhkan segala penyakit dan juga baik dalam memanjangkan jangka hayat kehidupan.

Dalam tradisi Sanskrit Buddha setengah buah amalaka adalah hadiah terakhir untuk Sangha Buddha oleh maharaja India besar Ashoka. Ini digambarkan dalam Ashokavadana dalam ayat-ayat berikut:

“A great donor, the lord of men, the eminent Maurya Ashoka, has gone from being lord of Jambudvipa [the continent] to being lord of half a myrobalan.” (Strong, 1983, p. 99)[

Strong, J. S. (1983) The Legend of King Ashoka, New York: Princeton University Press

Maka pada zaman pemerintahan siapa waktu Saadi yang sampai di Melaka?

Pada kurun ke 12, Raja-raja dalam Empayar Chola yang memerintah kawasan itu. Ini boleh dirujuk pada pertempuran ini

(https://en.wikipedia.org/wiki/Chola_invasion_of_Srivijaya)

Berikut adalah wilayah yang jatuh ke tangan Empayar Chola waktu itu

(https://en.wikipedia.org/wiki/South-East_Asia_campaign_of_Rajendra_Chola_I)

  1. Sri Vijaya

The stele of Rajendra Chola I mentions Sri Vijaya as the first of the countries conquered. The Tamil inscription lists Sri Vijaya with “its jewelled wicket-gate” and “a gate of large jewels” as the first of the treasures captured by the fleet. The Sri Vijaya, mentioned in the inscriptions, has been identified by Coedès with the Sri Vijaya kingdom which rule from its base at Palembang in South Sumatra.

  1. Pannai

Pannai, with its bathing ghats, is second of the lands to be conquered by the naval fleet. Pannai has been identified as Panai or Pane, a city on the eastern coast of North Sumatra, located on the estuary of Panai River and Barumun River.

  1. Malaiyur

Malaiyur, with “its strong mountain”, has been identified with Malayu in today Jambi province in Batanghari river valley, where a strong principality flourished at that time. Other suggestion is the southern part of the Malay peninsula

  1. Mayirudingam

Mayirudingam is believed to be the same as Ji-lo-ting listed by the Chinese writer Chau Ju-Kua among the dependencies of Sri Vijaya and is identified with the city of Chaiya in the centre of the Malay peninsula.

  1. Ilangasoka

The land of Ilangasoka (Langkasuka) mentioned in the inscriptions has been located on the east coast of the Malay Peninsula and is believed to be the same as the province of Ling-ya-sseu-kia mentioned in Chau Ju-Kua’s list.

  1. Mapappalam

The epigraphist V. Venkayya identifies Mapappalam of the inscription with the city of Papphalama mentioned in the Mahavamsa. The place is believed to be located in the Talaing region of Lower Burma.

  1. Talaittakkolam

Talaittakkolam is believed to be the same as Takkola mentioned by Ptolemy and is identified with the modern-day city of Takuapa in the Isthmus of Kra.

  1. Nakkavaram

Nakkavaram, mentioned in the records, has been identified by V. Venkayya with the Nicobar Islands.

  1. Kadaram

The place Kadaram (modern Kedah) mentioned in the stele is identified with the Kataha of Sanskrit literature and Kadaram of the Kalingattuparani and the Kiet-cha of the Chinese chronicles.

chola-empire-map

Peta Empayar Chola

(https://en.wikipedia.org/wiki/Chola_dynasty)

Foto. Coretan ini ditulis dan difokuskan kepada Empayar Chola sahaja. Selepas penaklukan ke atas wilayah Srivijaya. Banyak peristiwa berlaku dan pada akhirnya kawasan Melaka diambil semula oleh Srivijaya. Dan kawasan yang didatangi oleh Parameswara pada kurun 1400 (atau 1370) itu boleh dikatakan sudah mempunyai penduduk.

Sebagai penutup, saya kongsikan sajak Saadi yang bertajuk

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon berkata sewaktu lawatannya di Tehran.

Secretary-General Ban Ki-moon, Tehran (Iran), 30 August 2012 (http://www.un.org/apps/news/infocus/sgspeeches/statments_full.asp?statID=1638#.VYlJWi5cpWg)

‘Di pintu masuk Bangsa-Bangsa Bersatu terdapat permaidani indah. Saya rasa permaidani terbesar di bangunan Bangsa-Bangsa Bersatu. Ianya telah menghiasi dinding Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Hadiah daripada rakyat Iran, di permaidani itu tertera kata-kata indah dari penyair Parsi yang besar, Sa’adi

‘Setiap insan mempunyai hubungan antara satu sama lain dalam kesatuan, kerana semuanya pada permulaan hidup adalah daripada inti yang satu. Apabila sesuatu kesakitan menimpa anggota badan, anggota tubuh lainnya tidak mampu untuk berehat. Jika kamu tidak merasa kesengsaraan itu, nama insan bukanlah sesuai lagi bagi dirimu

Ayat-ayat ini telah diilhamkan daris sebuah hadis, Nabi Muhammad di mana baginda bersabda:  ‘Contoh orang yang beriman (Islam) dalam kasih sayang mereka, rahmat, dan kasih sayang antara satu sama lain ialah suatu kesatuan. Apabila mana-mana anggota badan sakit, seluruh badan bertindak balas dengan tidak dapat tidur dan demam.’

Sahih Bukhari 5665, Sahih Muslim 2586