Surat kepada umurku 130 tahun

Posted: July 30, 2017 in surat pada diri

Kampung Lembah Melewar

Kuala Lumpur

Assalamualaikum,

Segala puji bagi Allah Tuhan yang tiada awal dan akhir.

Kehadapan diriku yang berumur 130 tahun. Waktu surat ini ditulis kau masih baring atas tilam pada jam 730pagi, sepatutnya kau kena bangun naik tingkat atas, print tentatif dan kemaskini simposium buku jalanan. Pastikan selepas surat ini selesai ditulis kau segera buat ye. Kerana pada jam 830pagi kau kena ke hidayah, kemudian kau mahu ke lablink ambil darah kemudian baru kau boleh sarapan.

Okey, kenapa surat ini ditulis?

Selepas beberapa bulan kau bertanya pada diri bagaimana kalau aku mampu hidup selama 130 tahun? Dan semalam kau taip di Google how long people can live, kau jumpa 122 rekod dunia. Yang masih hidup sekadar 115 macam tu. Kemudian pagi ini kau tengok pula imej mereka. Tiada yang kekal, kulit semua sudah jatuh, berada atas kerusi roda. Hanya mampu bertahan untuk hidup orang kata. Mata kabur, gigi sudah tiada. Umpama bayi yang perlu dijaga.

Rakan2 semua sudah tiada, kisah2 nostalgia memeritkan jiwa. Kau terseksa sebab kau tidak secergas zaman muda. Tapi ada seorang nenek umur 80 tahun ada otot kekar di badannya. Dia ada 40 tahun untuk buktikan tahap kesihatannya. Ratu Elizabeth 2 itu pun umurnya baru 91. (1926) kini 2017. ada 30 tahun lagi.

Perlu atau tidak hidup lama? Pastikan berbakti baru hidup dirahmati.

Moga terus maju.

Wassalam

Perewa Muda

Advertisements

Comments are closed.