Surat kepada buku Usman 1 (Malam ini Malam Berinai)

Posted: May 7, 2016 in surat untuk buku

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Segala puji bagi Allah, Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tuhan yang Maha Menghibur, menghiburkan hati yang sedang berduka lara. Semoga kita semua berada dalam RahmatNya. Tuhan yang menguliti cinta kepada kita yang berasal dari cinta. Selawat dan salam kepada Rasulullah, insan yang kita kasih yang menjadi ikutan sekalian alam.

Surat ini ditulis sewaktu saya menghantar ayah dan ibu mertua mengerjakan Umrah.

Ketika beberapa angin amarah bertiup keras atas penganjuran pesta buku di MAEPS, iyalah pesta buku antarabangsa Kuala Lumpur yang dibuat di luar Kuala Lumpur? Saya menggagahkan diri ke pesta ini demi buku Usman yang di kasihi. Sekiranya wujud Mazhab maupun Aliran Usman dalam penulisan, saya boleh dikatakan pengikut paling setia. Semua buku-buku sajak peribadi beliau saya ada, sehinggakan apa yang berkait dengan Usman, saya akan dapatkan. Termasuklah sampul hari pertamaku keluaran Pos Malaysia. Maka boleh dikatakan, dalam buku ini 90% saya sudah temui. Dan ini adalah surat, surat kepada buku pertama bertajuk ‘Malam ini Malam Berinai’.

Kata pengantar dan catatan penerbit dibaca dengan cermat. Kata pengantar yang ditulis oleh Wan Nor Azriq boleh dikatakan beliau cuba mengajak pembaca melihat satu sisi yang lain dari Usman. Namun pada catatan penerbit, saya merasa ralat kepada beberapa perkara teknikal. Pertama menukar ejaan lama kepada ejaan baru agar relevan. Itu okeylah bagi saya, walaupun saya selesa dengan keaslian tulisan agar kita generasi muda kenal ejaan lama. Untuk apa? Agar boleh kenal dan belajar evolusi bahasa. Kemudian perihal tahun pada setiap puisi. Ini langsung tidak disebut mengapa penerbit hilangkan. Bagi saya ianya sangat penting, kerana kita boleh tahu pada tahun itu apakah peristiwa-peristiwa yang berlaku. Peristiwa-peristiwa ini yang diangkat oleh Usman dalam sajaknya. Mujurlah ada beberapa sajak yang menyatakan tahun yakni dalam kurungan tertera selepas 1948. Juga selepas mogok Utusan.

Maka, saudara Usman.

Izinkan saya melakukan ulasan buat buku kumpulan puisi saudara.

Halaman pertama dibuka, kedua, ketiga dan saya terus dibuai dengan diksi Usman. Usman bijak memilih dan menggunakan kata yang tepat di tempat yang tepat pada waktu yang tepat. Dan ini membolehkan tulisan beliau kekal harum sepanjang zaman. Kita boleh lihat pada sajak yang bertajuk PERKARA BIASA halaman 2, sajak ini menceritakan

Dilanggar kereta perkara biasa

Anak jalan yang meminta-minta

Penuh cacat – cedera anggota

Dan matinya dia perkara biasa

Dalam dunia media sosial kini, siapa boleh lupa peristiwa yang berlaku di negara Cina seorang budak yang dilanggar sehingga mati. Iye, sehingga mati. Begitu juga kisah kemalangan satu keluarga dek kerana perlumbaan kereta Myvi di lebuhraya DUKE. Masih ingat lagi?

Kemudian saya memerhati dalam buku pertama ini, sajak kepada IBU melebihi dari sajak-sajak yang lain. Paling terkesan bagi saya adalah sajak bertajuk IBU DAN ANAKKU(Setahun usia Haslina) di halaman 13. Sajak ini ditujukan kepada Kak Haslina yakni anak Usman yang kini giat menghidupkan semula karya-karya ayahnya yang dikasihi. Di akhir sajak ini menyebut

Ibu,

Panggillah ia disampingmu,

Jika anakku ke lain tuju.

Ada dua perkara yang saya sebagai pembaca cuba memahami apa yang ingin disampaikan oleh Usman. Pertama sebagai seorang ayah yang risau sekiranya anak yang dikasih ‘tersalah’ langkah. Hanya kuasa kelembutan ibu biasanya akan memandu anak itu semula. Kedua yang saya dapat faham adalah, sekiranya anak itu telah pergi dahulu sebelum si ayah. Maka ibu yang sudah berada di alam lain akan menemani si anak itu yakni cucunya sendiri.

Pada halaman 9, sajak yang bertajuk HADIAH(Hari lahir anakku). Usman mengajar dunia kelembutan dan kedamaian, menolak kekerasan dan keganasan. Boleh rujuk tulisannya

Ah, kenapa kau bawakan senapang.

Kereta meriam dan kapal terbang perang,

-Meski sekadar barang mainan-

Sebagai tanda mata hari lahir gemilang?

Usman menolak perkara ini, kerana dari kecil mengajar anak perihal perang adalah sesuatu yang tidak masuk akal. Saya sendiri menyorokkan pistol mainan yang dihadiahkan orang kepada anak saya, katanya agar anak ini jadi laki-laki. Apa pistol itu simbol kekuatan laki-laki? Pun begitu, anak saya yang umurnya baru setahun sembilan bulan itu tidaklah tahu menggunakan pistol tersebut. Maka simpan di stor adalah jalan terbaik.

Tidak lupa juga bahasa yang digunakan oleh Usman dalam sajak LAHIRLAH ENGKAU (Catatan buat Iskandar), ditulis pada larik keempat

Semoga jenis yang kami harapkan dalam restu.

Sebagai manusia yang hidup dalam dunia bahasa kontemporari, kata-kata begini jarang sekali digunakan. ‘Jenis’ ini ditujukan kepada anak di dalam kandungan isterinya. Agar menjadi seperti yang diharapkan.

Kepada pengikut penyanyi Yuna, pasti terbaca nasihat Yuna kepada remaja yang gagal atau putus harap dalam bercinta dan juga sehingga terlintas niat untuk bunuh diri.

Yuna (Akaun Facebook) – 23 Mac 2016 – 8762 Perkongsian

“I look at all the questions from my young fans & I realized they’re all stemming from insecurity, bullying & rejection.. So many of them asking how to be accepted, how to deal with depression, how to not have suicidal thoughts…”

Saya tersenyum, kerana teringat dan sekali lagi membaca sajak dalam buku keramat ini. Pembaca semua wajib beli buku ini kerana di dalamnya Usman sudah tulis lama dahulu tentang  LAGU KITA(Buat ‘adik’ yang bilang mau bunuh diri)

ADIKKU manis, mari kita nyanyikan lagu baru,

Betapa senangnya dada dan teguhnya hatimu,

Cinta bukan sekadar keberanian berjanji mati,

Hidup mesti berdetik meski cuma sekali.

Saya terserempak dengan  Bethooven dan Saifulbahri pada sajak yang bertajuk LAGU UNTUK ADINDA halaman 35. Ditulis seperti berikut

Ah, alunannya merdu lagu klasik, tapi tersendiri

Penciptanya? Bukan Beethoven, bukan SaifulBahri,

Mungkin ramai yang kenal dengan Bethooven tapi siapa Saifulbahri? Bagi saya, buku yang baik adalah buku yang membuatkan kita terus mencari apa yang diperkatakan. Saya mencari siapakah Saifulbahri pemuzik ini. Wow! Dan sajak ini katanya Usman, lagu istimewa lebih dari Beethoven serta Saifulbahri.

Kerana terciptanya istimewa sekali, tapi

Ia meresap ke hati, kerana datangnya dari hati.

Seperti yang kita tahu Usman adalah dewa romantis alam melayu, pada halaman 37 di akhir sajak KASIH DAN RINDU sangat memukau dan ahh….anda nikmati sendiri

Ibu marah tanda sayang,

Orang Jemu tampaklah benci,

Anak merajuk hatinya manja,

Abang rindu kemuncaknya cinta.

 

Pehhh! < – – ini saya tambah

 

Sajak-sajak Usman tidak terlepas dari mimpi kekasih, boleh lihat saja sajak GADIS SUCI halaman 39 dan yang paling mendapat perhatian iaitu sajak KEKASIH halaman 55. Selepas dialunkan kata-kata puitis, penghujung kata Usman seolah-olah merentap khayalan

Kekasih, hitunglah mimpi

Yang membunuh realiti

Dengan syurga ilusi.

Di dalam buku ini dimasukkan sekali sajak anti perang Usman. Halaman 43 kemudian disambut pada halaman 53. Seolah-olah dua pasangan kekasih yang redha dengan peperangan yang berlaku. Sungguh, pedih rasa membaca bahana perang ini. Dalam kedahsyatan peperangan yang berlaku di timur tengah. Bolehlah kita mengadaptasikan sajak ini yang berbunyi

Relakan hati berputus sayang,

Relakan tulang gugur bersilang.

Selain tema ibu dan perang, tema ayah juga tidak dilupakan. Dua sajak Usman berkait dengan mogok utusan dimasukkan dalam buku ini ANAK-ANAK TERCINTA, JANGAN MENANGIS (Kisah sewaktu mogok) dan AYAH BELUM PULANG (Kisah setelah mogok).

Pulanglah ayah wajahnya basah

Tangan si anak panjang menadah

Tapi, anak sayang, saksikanlah

Ayah tak punya rokok sebatang

Janji jadi tangis maha pedih

Nantilah, anak sayang, jika pak cikmu datang

Mungkin dia membawakan sekotak aiskrim.

Tapi berbulan pak cik tak pernah datang

Ayah masih jua mencari pekerjaan.

Mogok utusan yang berlaku pada tahun 1961. Peristiwa juga agak dekat dengan saya kerana arwah atuk saya juga pekerja Utusan yang turut bermogok. Namun cerita ini hanya sampai daripada nenek kepada saya. Arwah atuk yang begitu baik dengan Tok Ali Jiro sehingga di penghujung usia pun persahabatan mereka kekal. Saya gelarkan mereka ini keluarga Utusan. Nenek saya cerita waktu itu sukar mencari kerja, mujur arwah atuk saya beroleh tawaran kerja di Radio Tanah Melayu. Rakan-rakan lain yang mogok sebenarnya bukanlah tidak boleh pergi ke tempat lain, tapi kesetiaan mereka itu yang menghalang mereka. Sajak di atas mengukuhkan ayat saya tadi. Mereka tidak sanggup melihat Utusan diambil. Tapi dalam masa yang sama mengakibatkan seluruh keluarga pekerja turut merasa. Inilah resam pejuang.

Sajak terakhir yang disusun dalam buku ini bertajuk UPACARA PEMAKAMAN SAJAK. Dan Wan Nor Azriq sangat bijak meletakkan sajak ini di akhir agar pembaca yang membaca sajak ini, akan melihat semula sajak-sajak yang dibaca sebelum ini dengan rasa yang berbeza. Kerisauan Usman jika pembaca tidak mengambil iktibar apa yang cuba disampaikan

Ke manakah sajak-sajakku sekarang, ke mana

Ia terbuanga

Tak satu yang terdengar pada saat yang malang

Tak kuat ia jadi benteng pada segala yang

bakal datang

sebab orang tak mengenalnya apa yang terkandung

di dalam

tak ternampak hati yang merah di antara gumpalan

darah

pada tiap kata tiap ucapan yang kini menjadi murah

kerana nilainya sekarang tak tersapa pada hati marah.

Sekian dahulu ulasan saya yang ditujukan khusus buat buku pertama. Saya menggalakkan sesiapa saja dari semua peringkat umur memiliki buku ini. Kerana dari buku ini kita akan belajar satu kata tentang

C

I

N

T

A

 

Wassalam.

 

Yang masih mencari buku Usman bertajuk Kaki Langit dan Salam Benua

Perewa

usman

 

Leave a Reply

