Surat Dari Langit

Posted: February 17, 2016 in #21harimaintulisankreatif

Akademi Angkasawan Kebangsaan
Wilayah Persekutuan
Putrajaya

Assalamualaikum Ibu,

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Tuhan yang mencipta dua insan dengan penuh sifat Rahman dan Rahim. Selawat kepada junjungan Nabi Muhammad, penghulu segala nabi.

Maaf ibu, kita terikut gaya tulisan ayah. Kata ayah, tulis begini melihatkan penulisnya itu seorang yang mempunyai niat yang tulus dalam berbicara. Ibu sihat?

Ketika surat ini ditulis, kita baru saja selesai ujian terakhir. Tidak tahu kenapa kita tidak hubungi saja ibu dan beritahu. Mungkin anak ibu ini terlalu rajin untuk menulis barangkali.

Ibu tahu hanya kita seorang saja perempuan yang tinggal dalam ujian akhir ini. Susah tak susah tu usah kata ibu. Bayangkan dari beratus memohon. Kita terpilih dan kini antara 5 yang terakhir. Kita yakin ibu akan simpan segala berita di akhbar tentang kita. Kita yang suruh ibu buat begitu. Hehe.

Ibu waktu baca surat kita ini menangis tak? Hihi. Apalah ibu, baca surat pun menangis. Kata ibu waktu kecil dulu, ayah dah boleh agak kita ni bila besar pasti garang. Garang dari abang cerita ibu tentang waktu lalu. Yelah muka serius je kata ayah pada ibu. Takdelah ibu, kita mana garang. Kita buat2 saja garang supaya orang tak buli kita. Terutama abang tu. Abang selalu buli kita. Ada suruh kita kemaskan mainannya. Waktu kecil dulu kita masih ingat. Kelakar betul. Abang nak jadi ketua memasak masa kita main masak2. Eee dasar diktator betul. Hehe. Sori bang. Mengumpat kat ibu.

Ibu, kita nak tanya. Walaupun sudah lama kita tak tanya. Ayah mana ibu? Kita nak sangat tahu. Kalau boleh kita nak tahu sebelum kita berada di angkasa lepas. Kita namakan surat ini dengan surat dari langit, agar bila kita di angkasa lepas kelak. Ibu rindu. Ibu bacalah surat ini ye.

Salam peluk, kasih dan sayang buat ibu.

Yang berjiwa besi
Anakmu Ayşe (Aysyah)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s