Surat kepada diri yang ingin menterjemah

Posted: March 30, 2015 in surat pada diri

Kampung Padang Balang
Kuala Lumpur

Sebenarnya saya mahu kongsi perbandingan yang saya buat dalam memilih. Tapi sebelum itu saya geram…geram. Saya yang jenis minimalis akan memilih yang lebih murah dan tahan lama. Antaranya Carrier si kecil Badiuzzaman. Untuk pengetahuan anda di expo mid valley (semua tak murah jika barang2 itu berjenama) semalam tiada yang murah pun carrier ada hip di pinggang. Paling murah jumpa 199-299 ke atas. Kami rasa bangga (saya dan isteri), sebab beli lebih murah di SOGO rm150 lepas promosi. Harga asal rm170. Kemudian kami berkunjung ke kedai Manjaku Gombak. KAHKAHKAH rm99 hoiiiii.

Yang sebenarnya nak kongsi ini. Saya pernah belajar bahasa arab tinggi masa sekolah menengah. Tapi tak amalkan, maka begitu sajalah bahasa arab tinggi ini.
SPM 2004
BM B
BAT B
BI C

Hahaha….kemudian di UiTM Shah Alam saya ambil kelas bahasa Korea. Ini kelas luar dari pembelajaran. Untuk Ijazah sarjana muda perniagaan hanya ada arab dan mandarin. Saya masuk kelas dalam 3 minggu lebih rasanya. Saya saja ketinggalan. Semua hebat sebab mereka peminat artis korea, filem korea, dan lain2. Saya pun ambil keputusan tidak teruskan. Habis belajar beberapa tahun lepas belajar secara sendiri bahasa sweden di youtube. Hanya tahu warna dan entah tidak ingat. Kemudian belajar bahasa German di aplikasi Duolingo. Menarik dan ada la sikit2 saya kuasai. Maka dalam proses ambil sarjana penterjemahan ini saya tiba2 beralih arah ke bahasa Rusia. Kerana…..

GOETHE INSTITUTE
Kelas – rm890
Individu -rm2400

Russian Centre of Science and Culture
Kelas – rm550

Tapi, tapi cabaran bahasa rusia adalahhh….okey2 tak mahu cakap. Kalau kita yakin mahu buat kita mampu buat!

Yang baru mahu menentukan kaedah manakah digunakan oleh DBP dalam menterjemahkan Anna Karenina.
Perewa

Leave a Reply

