Beli air berkarbonat (sekitar tahun 1995-1996)

Posted: May 20, 2014 in Jurnal Memori

Dihadapan masjid saidina ali, yakni masjid rumah saya. Dahulunya ada sebuah kedai runcit kampung. Saya cakap kampung kerana suasanya minimalis sekali.

Waktu itu saya lupa darjah berapa. Tapi hari jumaat. Saya berbasikal biru. Selesai saja solat jumaat. Melihat kanak2 lain dengan penuh kepuasan terpancar. Minum air oren dan ais krim soda. Peh ais krim soda. Kegemaran tu. Rasa lemak2 vanila. Saya terus menuju ke kedai runcit usai saja solat jumaat. Minta air ais krim soda dari seorang pak cik tua. disaat saya mahu bayar. Duit baki dari belanja sekolah pagi tadi pula tidak mencukupi. Harga 80sen. Saya ada syiling 60sen. Saya beritahu pak cik itu. Gantung dulu. Saya balik rumah ambil duit. Saya pun kayuh dengan sepenuh hati. Sampai rumah. Penat dan panas jumaat. Buka peti ais. Minum air sejuk. Lega. Baring atas katil.

Imbasan dari:
Kedai roti canai yang baru renovate tingkap. Dahulunya tingkap jenis tolak dan tahan dengan batang besi. 

Leave a Reply

