Surat Buat Atid

Posted: November 2, 2013 in 10 Surat Kepada 10 Malaikat

Kampung Padang Balang
Kuala Lumpur

Segala puji bagi Tuhan. Syukur kerana masih mampu mengendong nyawa yang dipinjamkan. Semoga kita semua akan berada dalam lingkungan rahmat-nya.

Assalamualaikum buat atid,

Surat ini sebenarnya tidak ditulis selepas aku tahu hal sebenar. Bahkan memanggil kau atid itu sendiri membuat aku malu sendiri. Jahil. Yup jahil. Tujuan surat ini ditulis, selain memang aku wajibkan diri aku tulis pada malaikat, antara lain adalah ingin memberitahu pada yang membaca. Yang mana aku tulis surat pada Malaikat ini bukanlah sekadar tulis tanpa membaca siapa malaikat itu. Semuanya aku baca dan isinya sama seperti yang aku pernah belajar dahulu. Kecuali, kecuali yang ini

Apakah raqib dan atid ini dua malaikat. Ataupun malaikat yang punya dua sifat ini (mencatat kebaikan dan kejahatan)?

Bagaimana malaikat ini mampu mencatat amalan manusia sejak zaman nabi adam sehingga akhir zaman?

Soalan2 kedua pernah aku bertanya pada raqib. Kelakarnya aku bertemu jawaban saat menulis pada kau atid. Untuk panggil kau atid ini pun aku merasa sedang melakukan satu kejahilan.

Kerana atid adalah sifat yang dimiliki oleh malaikat pencatat. Aku terbaca dalam tulisan. Perbincangan ulama tafsir maksud raqib dan atid itu. Dalam surah al qaaf ayat 18. Soalan kedua? Itu lebih menarik. Persoalan masa sebenarnya.

Malaikat yang fizikal-nya adalah cahaya. Maka atas perkiraan manusia. Ada yang jawab malaikat ini 24 jam dia, 5-7 abad kehidupan manusia.

Aku cuba kira sendiri. Tidak sangka dalam atid aku jumpa matematik.

Saiz bumi=12756km(24 jam)

Kelajuan cahaya=300, 000 km sesaat

300, 000km x 60 saat= 18, 000, 000km = satu minit

18, 000, 000km x 60 minit = 1080 , 000, 000 satu jam

1080, 000, 000km × 24 jam= 25, 920, 000, 000 sehari

Saiz bumi x 2juta kali pusingan = 25 512, 000, 000 kira2 hampir la kan

Kalau ikut dimensi malaikat. 2 juta kali mereka telah pusing dengan kelajuan cahaya

Satu tahun 365 pusingan (365 hari putar orbit keliling matahari )

Satu pusingan satu hari.

2, 000, 000 / 365 = 5479 tahun =

Satu abad 100 tahun
Maka 10 abad 1000 tahun

Pendek kata sehari malaikat bersamaan 50 abad manusia.

Subhanallah.

Aku memerlukan teman2 untuk periksa jika apa yang aku kira ini salah. Dan tolong betulkan di ruangan komen.

Kepada malaikat pencatat, terima kasih dan alhamdulillah pada Tuhan. Kerana surat ini aku beroleh sedikit ilmu.

Akhir kata, psss…..malaikat, aku jua ada beri soalan di atas pada cikgu matematik.

Wassalam

Yang mengira masa
Perewa

Comments
  1. mishshepep says:

    cekgu matematik cakap betul ke salah?

Leave a Reply

