Jurnal mimpi 2

Posted: September 5, 2013 in Surat dari Kaca Mata

20130904_180302

Kampung Padang Balang

Kuala Lumpur

 

Assalamualaikum,

Tulisan ini ditulis pada jam 1:12 pagi sambil dengar lagu Oh Very Young! oleh Cat Stevens. Mimpi, mimpi kali ini terasa seperti tidak mimpi. Dan saya rasa seperti dalam keadaan sedar. Bergelut dengan diri sendiri. Mahu tidur atau tidak. Mahu tidur atau tidak. Sedangkan saya sudah pun tidur. Pusing kiri dan kanan. Apa yang saya gelutkan sebenarnya bukan tidak boleh tidur. tapi……

Saya mahu jadi muda selama-lama-nya

 

Yup, tapi dalam gelutan itu saya mula melawan untuk tidak kekal muda. Aneh sungguh. Untuk apa kekal muda, supaya banyak hal boleh dilakukan. Apabila umur sudah meningkat banyak perkara yang perlu dilepaskan. Kerana perlu fokus pada satu2 perkara. Kelakarkan, gaya tulisan ini pun sudah tidak mahu jadi muda. Tidak berontak.  Dalam pada itu masih lagi mahu menjadi muda. Tidak malu pada diri. Mula menghalang kini mahu. Selepas beberapa minit, saya tidak pasti. Minit dalam keaadan mimpi itu sama dengan minit dalam realiti. Sedar2 saja saya sudah didik di hujung katil. Sambil paling ke belakang melihat bekas tempat yang saya tidur tadi. Sambil menghela nafas. “Aku mahu kekal muda?” tanya saya pada diri.

hmmm…..jurnal mimpi. Macam2 faktor serta unsur yang masuk dalam memainkan peranan mimpi. Mungkin. Apa kata Jung dalam hal ini? apa pula kata ilmuan Islam dalam hal ini?

Wassalam

 

Yang masih muda

perewa

Leave a Reply

