surat kepada Tuhan(sempurna)

Posted: April 22, 2012 in surat pada tuhan

LOT 2125-66A

LORONG HATI

KAMPUNG JIWA TENANG

24434 MALAYSIA

BUMI TUHAN

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi Tuhan yang maha sempurna lagi maha bijaksana. Pemilik segala cahaya yang menerangi kegelapan, tidak beranak dan diperanakkan. Tuhan yang tiada awal dan akhir, memikirkan perihal ketuhanan bukan memusingkan kepala bahkan mendekatkan jiwa mendalami rahasiaMu. Selawat ke atas rasul ciptaanMu, Muhammad yang mulia.

Agak lama juga tidak menulis surat padaMu Tuhan. Ampunkan aku, seperti satu kesalahan walaupun ini bukan satu tuntutan. Pada surat ini aku hanya mahu menulis perkara yang aku rasa biasa, orang yang membaca juga merasa biasa, dan siapa saja juga merasa biasa. Yakni ketidaksempurnaan, hal ini seringkali diberitahu padaku tidak ada manusia yang sempurna. Oleh yang demikian kita akan ambil sikap ketidaksempurnaan itu sebagai alasan. Kita disini termasuk aku, Kau maha mengetahui Tuhan. Namun pada ketidaksempurnaan itu aku cuba untuk menjadi sempurna. Sempurna itu sendiri pun punya definasi yang berbeda-beda mengikut tafsiran sendiri. Apakah sempurna kalau orang itu cukup segalanya? Apakah sempurna orang itu jika mendapat apa yang dihajatkan? Dan pada kesempurnaan itu pula ianya kekal abadi. Apakah itu bagus?

Bagi aku sendiri, yang sebenarnya sempurna yang paling sempurna adalah tidak sempurna. Kerana pada tidak sempurna itulah kita akan senantiasa mencari kesempurnaan. Dan bayangkan jika sesuatu hal itu sudah sempurna kita rasa dan kita pasti tidak akan menokok tambah ia. Sebab ia sudah sempurna bagi kita, dan makin lama ia makin basi dan pudar ditelan zaman. Kerana apa? kerana kita rasa ia sempurna. Sedangkan sempurna itu tidak kekal abadi. Dan berbalik kepada manusia ini tidak sempurna seperti yang aku tulis tadi. Pada manusia itu sendirilah yang akan mempertingkatkan kendirinya untuk menjadi manusia sempurna. Mungkin pada mata dan fikiran orang ia tidak sempurna. Tapi bagi jiwanya dan matanya, ia sudah cukup sempurna. Dan apabila ia merasa sempurna, ia tidaklah berhenti setakat itu yang mana yang ada sebut tadi bahwa sempurna itu tidak perlu ditokok tambah. Bahkan ia meneruskan peningkatan diri supaya kesempurnaan itu senantiasa terangkat dari satu darjat pada satu darjat. Dan hal inilah yang berlaku pada amalan-amanal pesuruhMu Tuhan. Iman mereka senantiasa meningkat menuju kepada kesempurnaan. Mungkin tulisan aku ini ada yang kurang difahami oleh pembaca tapi aku percaya kau Maha memahami wahai Tuhan yang Maha sempurna. Tidak ada yang lebih indah dari diriMu

Wassalam

Yang tidak akan pernah sempurna

perewa

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s